Kérdése van? info@ljtech.hu

Konfliktuskezelés

Courses

A konfliktus egyének vagy társadalmi csoportok közötti olyan ütközés, amely mögött igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik meg. Képzésünk ahhoz nyújt segítséget, hogy a konfliktusok kialakulását lehetőség szerint elkerüljük, de ha ez nem lehetséges, akkor azt minél hatékonyabban és minél hamarabb megszüntethessük.

A konfliktuskezelésre különböző stratégiák kerültek kidolgozásra, melyek alkalmazása a konfliktus jellegétől, az érintettek számától és személyiségétől is függ.

A győztes/vesztes stratégia esetében a felek a konfliktust harcként értelmezik, győzelemre, a másik legyőzésére törekednek, megegyezés nincs. Gyors cselekvést igénylő helyzetekben gyakran szükségszerű alkalmazni.

Az alkalmazkodó stratégia lemondás az érdekek, vágyak érvényesítéséről: félelemből, kényszerből avagy hosszabb távú érdekek miatt, megfontolt döntés alapján a konfliktus első jeleit észlelve.

Az elkerülő stratégia alkalmazása során az egyén nem mond le az érdekek, vágyak érvényesítéséről, hanem magát a konfliktushelyzetet igyekszik kikerülni.

A kompromisszumkereső stratégia esetén közösen elfogadható megoldás keresése a cél, amely mindkét fél számára kielégítő (noha gyakran mindkettejük számára rosszabb, mint amit eredetileg szerettek volna). Egyenrangú felek között gyakori; az erőviszonyok változásával az erősebb fél a másik legyőzésére törekszik.

A problémamegoldó (győztes/győztes) – stratégia keretében a résztvevők a probléma olyan megoldására törekednek, amelyben mindkét fél érdekei, szükségletei, meggyőződései érvényesülnek. Kölcsönösen elfogadják a másik fél önérvényesítését, vállalják az önalávetést, készek együttműködni, empatikusan viselkedni a legjobb megoldási alternatívák megtalálása érdekében. A közösen elfogadott megoldás mellett mindkét fél elkötelezett.

tovább a képzésre >